Expert
Moldova
Internet
Util Imobiliare Business Interviuri Electronică Tehnologie Internet

Privire de ansamblu asupra pieții de publicitate online în Moldova

2.09.2010, 12:31
Potrivit datelor Zenith Optimedia, în anul 2009, cota Internetului în cheltuielile globale de publicitate a crescut până la 12,6%, ceea ce în termeni absoluţi reprezintă aproximativ 57 miliarde de dolari. Rata de creştere - 2009 a depăşit nivelul anului precedent cu 2,1%.

Probabil, publicitatea pe Internet este unicul sector în afacerea publicitară, care are o creştere constantă în condiţii de criză. În 2009, Internetul, pentru prima dată a întrecut revistele din punct de vedere al cotei de piaţă, iar pe viitor va continua să-şi consolideze poziţiile: conform prognozelor Zenith Optimedia, în 2010, cota sa va ajunge la 13,9%, în 2011 - 15,4%, în timp ce în 2012 - 17,1%. În Moldova, Internetul şi-a început dezvoltarea intensivă din 2009. Mai detaliat despre piaţa de publicitate pe Internet în Moldova vom vorbi adăugător.

Care este cauza creşterii stabile prelungite a acestui segment al pieţii publicitare? Cel mai probabil este că agenţii de publicitate, tot mai mult cred în eficienţa publicităţii online, care în timpul dezvoltării sale (primul banner a apărut încă în 1994) a evoluat de la exotică la mainstream, fără de care nu se poate descurca niciun proiect de afaceri de succes.

În Moldova, se observă o dinamică activă de înregistrare a numelor de domenii noi pentru utilizare corporativă. Companiile din Moldova dezvoltă în mod activ site-uri web corporative pentru afacerea lor, ceea ce demonstrează dezvoltarea intensivă a pieţei de Internet.

Graficul1. Dinamica numărului de domenii înregistrate în Republica Moldova.

Sursa: Molddata. Datele sunt prezentate numai pentru domenii de nivel superior .MD pentru Moldova.


Unul dintre cele mai importante evenimente ale anului 2009 a fost creşterea popularităţii "publicităţii de căutare" (contextuală) pe Internet. Astfel, creşterea mondială a pieţei-SEO după indici pe 2008 şi 2009 s-a ridicat la 3,5 miliarde de dolari. Avantajul publicităţii contextuale constă în faptul că ea este imposibil de blocat (spre deosebire de bannere şi pop-up-uri), asta o face să fie atât de eficientă. Radio, televiziunea şi presa scrisă nu pot atinge nivelul de targeting al publicităţii contextuale online. Ediţiile electronice principale au evaluat imediat situaţia şi s-au angajat să plaseze activ publicitatea contextuală pe paginile lor virtuale.

În Moldova, publicitatea contextuală este în fază incipientă. Agenţii de publicitate abia încep să încerce şi să înveţe publicitatea contextuală. Pe piaţa publicitară online, publicitate contextuală oferă Google AdWords, AdServer Totul, Direct Yandex, Begun. Principalul avantaj al publicităţii contextuale este faptul că agenţii de publicitate plătesc pentru rezultate reale. Costul publicităţii contextuale în Moldova este de la 0,05 USD per click. Mai multe informaţii despre publicitatea contextuală puteţi găsi pe site-ul nostru în categoria Internet.

Redistribuirea bugetului publicităţi online creşte brusc eficienţa campaniilor de publicitate multicanal. Asociaţia IAB a realizat un studiul, care a permis determinarea cotei optime a internetului în cheltuielile publicitare. Conform experţilor, această cotă este de 10-15%. De exemplu, McDonald's, crescând cheltuielile pe publicitatea online de la 1 la 13%, şi-a ridicat nivelul de recunoaştere a brandului cu 8%.

O altă tendinţă de dezvoltare a pieţei de publicitate pe Internet este creşterea constantă a publicului ţintă. Acest lucru se datorează dezvoltării continue a accesului la reţelele de internet de mare viteză în bandă largă. În Europa şi SUA, mai mult de 30% din populaţie au acces la internet în bandă largă, alte ţări rămân în urmă, dar demonstrează un ritm ridicat de creştere a acestui indicator. În Moldova, conectarea la internet creşte în fiecare zi. Potrivit datelor furnizorilor de internet, creşterea în prima jumătate a anului 2010 constituie mai mult de 50%. Vom examina în detaliu numărul conexiunilor la internet în Moldova pe baza informaţiilor de la furnizorii.

Creşterea continuă a numărului de conexiuni la Internet prin acces de bandă largă ne permite să tragem concluzia că, pe lângă publicitatea contextuală, cel mai mare potenţial de dezvoltare îl are publicitatea mass-media, ce are la bază noi tehnologii de targeting psihologic. În Europa, mai mult de 50% din cererile pentru efectuarea campaniile de publicitate pe Internet menţionează necesitatea utilizării unor tipuri de publicitate netradiţionale, cum ar fi Rich Media şi MMORPG. Rich Media sunt filmuleţe-Flash interactive cu caracter publicitar, care realizează scenariul propus de comunicare cu clientul. Nivelul veniturilor din acest segment pe piaţa mondială în 2009 a fost de 3-3,3 miliarde dolari, cu o creştere anuală de 15-25%.

În Moldova, publicitatea mass-media online este cea mai populară printre agenţii de publicitate. Publicitatea mass-media online este prezentată sub formă de bannere. Editorii propun publicitate prin bannere după locaţia fizică, care, în întreaga lume, aproape nu se mai utilizează. Cu toate acestea, pe piaţa publicitară online există posibilitatea de a plasa publicitate prin bannere după afişări. Pentru agenţii de publicitate, acesta este cel mai eficient mod de amplasare, care permite determinarea, cu exactitate, a numărul de afişări, clicuri, acoperirea publicului. Publicitatea prin bannere are preţuri de dumping şi constituie 0,55 - 3 euro pe 1000 de afişări. Preţurile medii în Europa, Rusia, România deja reprezintă mai mult de 10 de dolari pe 1000 de afişări.

Un potenţial ridicat de dezvoltare pe piaţa globală a publicităţii online îl au jocurile video de rol online amplu multi-jucător prescurtat MMORPG, rotaţia anuală a banilor cărora depăşeşte PIB-ul unor ţări precum Guineea şi Namibia. Până în prezent, primul loc, după rotaţia banilor în domeniul jocurilor, îl păstrează, cu succes, SUA - 29% din piaţa mondială, dar China cu 27% s-a apropiat mult şi arată o creştere mai ridicată lunar.
Continuă creşterea puternică şi în alte segmente de piaţă, cum ar fi cataloage de Internet (aproximativ 10% pe an). Conform previziunilor, în 2010, volumul acestui segment va fi de aproximativ 4 miliarde de dolari. În Moldova, acest segment nu este în cerere în rândul agenţilor de publicitate.

Anunţurile în Streaming Media demonstrează o creştere stabilă (20% pe an). Cu toate acestea, indicele absolut al acestui segment în 2009 nu impresionează - mai puţin de 1 miliard de dolari.

"Unde mergeţi?"

În raportul pentru anul 2009, analiştii şi experţii «Digital Strategy Consulting» au identificat următoarele tendinţe în dezvoltarea pieţei globale de publicitate pe Internet, până în 2012:

Creşterea cotei publicităţii contextuale. Dezvoltarea activă a modelului de "plată pentru clicuri", cât şi a schemei de optimizare a site-urilor, cu scopul creşterii clasificării.

Tranziţia de la televiziune la vizualizări online, în special odată cu apariţia noilor platforme de internet.

Transformarea în realitate a Web-ului mobil: mass-media sociale şi geo-location based advertising (publicitatea după localizarea geografică) extind în mod semnificativ eficacitatea publicităţii online.

Globalizarea proceselor de comerţ online. Sistematizarea treptată a pieţei şi elaborarea strategiilor globale.

Finalizarea tranziţiei publicităţii clasificate în Web (aproximativ 85% aparţine Web-ului).
Creşterea rolului analizei în evaluarea publicului şi selectarea modului de plată.

În general, experţii cred că în anul 2011 va continua creşterea publicităţii pe Internet, în special publicitatea contextuală şi cea netradiţională.

"Se poate cu voi?", sau bine aţi venit pe arena online.

Ca şi în multe alte ţări, Internetul în Moldova a devenit, practic, singurul domeniu al pieţei de publicitate, unde în 2009 au crescut veniturile editorilor.

În anul 2009, numărul de utilizatori unici în Moldova a fost de peste 400 000 de oameni (aproximativ 9% din populaţie), cu volumul pieţei publicitare online de 1 440 000 de dolari. Astfel, fiecare utilizator unic aduce participanţilor (editorilor) pieţei 3,5 dolari pe an. S-ar părea că nu e rău. Cu toate acestea, în ţările dezvoltate această cifră poate ajunge la 100 de dolari sau mai mult. Astfel, cu numărul de utilizatori unici, în SUA de 227 milioane (74,7% din populaţie), fiecare dintre ei aduc venituri de 132 de dolari, sau aproximativ 100 de euro de persoană pe an. Venitul total al publicităţii online în SUA este de aproximativ 30 miliarde de dolari. În Marea Britanie, cu un venit total de 5 miliarde, fiecărui utilizator îi revin 114 dolari, sau 85,5 euro, iar China, în ultimii ani, a depăşit după volumul total Marea Britanie (5,8 miliarde de dolari), dar cedează considerabil după venitul pe utilizator (13,8 dolari, sau 10 euro pe persoană). În total, în China la Internet sunt conectaţi 31,8% din populaţie, indice care este mult mai mic decât al ţărilor CEE, SUA, Japonia şi Canada. În acelaşi timp, China are unele dintre cele mai importante ritmuri de creştere a tuturor indicatorilor. Veniturile din publicitatea online pe un singur utilizator în Rusia sunt de 13,4 dolari, în Polonia - 8 dolari, în Ucraina - aproximativ 3 dolari

Liderii oportunităţilor ratate.

Toate aceste cifre, luate, în special, în dinamică, ar fi impresionat, dacă Moldova ar fi fost o puterea de monopol online, liberă de comparaţii. Ajunge doar să aruncăm o privire - şi înţelegem că, piaţa de publicitate online din Moldova, având posibilităţi excelente la majoritatea indicatorilor, rămâne în urmă de zeci sau chiar de sute de ori faţă de piețele principalelor Internet puteri.

Un exemplu. Cotei din Moldova îi revin doar 0,7% din numărul total de conexiuni în bandă largă din lume. Indicele Republicii Moldova de 1,24 milioane de conexiuni în bandă largă pare neînsemnat comparativ cu 62 milioane în China, 55 milioane în SUA sau 5,5 milioane în Ţările de Jos.

Moldova rămâne în urmă după numărul de conexiuni în bandă largă la 100 de locuitori faţă de ţările lider din Europa de Vest, SUA, precum şi Coreea şi Japonia de 10-30 de ori. Între timp, invazia pe piaţa de bandă largă este tratată în prezent ca unul dintre indicatorii-cheie de dezvoltare economică.
Un alt fapt interesant - creştere anuală mondială a pieţei-SEO, după cum ţinem minte, a fost de 3,5 miliarde de dolari, aproape de două ori mai mult decât ÎNTREAGA piaţă moldovenească de publicitate pe Internet.

Care este motivul acestei situaţii?

La ei - tendinţe, la noi - mituri
Pe piaţa moldovenească de publicitate online, contrar tendinţelor mondiale, o răspândire mult mai mare o are nu conexiunea de bandă largă, MMORPG-ul şi nici publicitatea contextuală, ci un alt internet-produs, nu mai puţin interesant internet - MMOSP (mituri, monştri, stereotipuri, prejudecăţi).

Mitul 1: " La publicitatea online nimeni nu atrage atenţie".
De unde atunci, din ce hipnoză se nasc profiturile de milioane a resurselor principale de Internet în vest şi creşterea spectaculoasă a volumului de vânzări a magazinelor online?

Un contact de publicitate pe internet costă cam de 3-4 ori mai ieftin decât în alte mijloace mass-medii, la un targeting mai mare şi, prin urmare, un profit mai mare. Reiese că, monștrii, care devorează posibilităţile noastre, au ieşit de mult din reţeaua mondială şi s-a mutat în altă parte.

Mitul 2: "Acolo sunt doar adolescenți".
Real, publicul adolescent în Moldova nu este mai mare de 20% la o pondere de 50% din utilizatorii de 20 - 30 ani (publicul, recunoscut de către experţi, ca fiind cel mai perspectiv).

Mitul 3: "Despre hackeri, viruşi şi altele".
Nivelul scăzut de informare al populaţiei cu privire la caracteristicile şi avantajele reţelei globale faţă de alte mijloace mass-media conduce la faptul că, internetul nici nu este considerat ca o oportunitate de a plasa publicitate sau de dezvoltare a afacerii. Sunt răspândite stereotipurile, referitoare la Internet, că este o jucărie sau un teren, unde, printre mulţimea de site-uri indecente se îmbulzesc viruşii infectaţi de hackeri. În mod natural şi publicitatea pe Internet este văzută, de asemenea, ca ceva inutil şi chiar periculos - conform sondajelor sociale, această opinie este împărtăşită de aproximativ 70% din populaţia Republicii Moldova - o cifră, comparabilă cu cota de utilizatori a Internetului în ţările dezvoltate, care, liniştiţi căută informaţii, comandă bilete şi excursii, fac cumpărături în magazinele online ...

Ei bine, nu ne vom obişnui cu oportunităţile ratate, şi indiferent de cauza lor - ghinion, lipsa de încredere în experienţa mondială, încrederea în propria unicitate (despre care judecăm după telefoanele celulare care ne-au şocat recent), sau, probabil, totul constă în lene, stereotipuri, conservatorism şi lipsa de viziune strategică ....

Nu trebuie neapărat să cauţi cauzele, nici nu trebuie să fii clarvăzător sau expert, pentru ca, observând tendinţele internaţionale - de exemplu, ritmul în care se dezvoltă conexiunea în bandă largă în lume, pentru a spune unde se îndreaptă toate. Şi, în acelaşi timp, să prognozezi viitorul publicităţii online din Moldova.

Să sari pe treapta… timpului tău

Deci, este clar totul cu ameninţările. Care ne sunt posibilităţile, ce predicţii fac experţii cu privire la piaţa moldovenească de Internet?

La ziua de azi, piaţa de publicitate online este una dintre cele mai promiţătoare din Moldova. Numărul, în continuă creştere, de conexiuni la Internet, interesul sporit al publicului, dezvoltarea PR permit să se prevadă intensificarea numărului de vizualizări a resurselor din Moldova.

Din perspectiva experţilor, piaţa moldovenească de publicitate pe internet (în sensul deplin al cuvântului - cu mulţi jucători şi preţuri relativ stabile) - se va forma în 3-5 ani. Ei prevăd o creştere a pieţei în această perioadă de zeci de ori. Vârful popularităţii tehnologiilor online se poate aştepta după 5 ani, când va creşte generația, educată pe Internet şi obişnuită să cumpere, să vândă şi să consume folosind tehnologiile online.

Astăzi, nu există concurenţă activă pe piaţă - pot fi identificate site-urile alexa.com, cu numărul lor mare de vizualizări după standardele Moldovei. Specialiştii în tehnologii coincid în păreri cu privire la perspectivele pieţei moldoveneşti de publicitate pe Internet, prognozând o creştere anuală a cheltuielilor pe publicitatea online cu 10-20%, ce va permite în 2013 să se ajungă la volumul cheltuielilor de 3,3 milioane de dolari.

Potrivit experţilor, "publicitatea de căutare" în Moldova va continua să crească în următorii 5 ani, în mediu cu 23% pe an, banner - cu 17%, iar netradiţională – cu 14%. În 2015, vânzările de publicitate online în Moldova ar trebui să atingă performanţe de top.

Piaţa de Internet a Moldovei este deja astăzi de milioane de euro, iar piaţa de publicitate pe internet este o componentă a primului. Agenţii de publicitate perspicace, simţind aceasta, pariază acum pe Internet, pregătindu-se pentru întâlnirea cu epoca iminentă de utilizare a internetului. Se nutresc speranţe speciale faţă de noile forme de publicitate interactivă.

Acele proiecte de afaceri, care vor rămâne în afara spaţiului de publicitate online, se vor mulţumi cu publicitatea tradiţională ineficientă în ziare, reviste şi radio, care astăzi funcţionează numai în tandem cu publicitatea online (amintiţi-vă de experienţa McDonald's-ului), iar, în mod independent, sunt, practic, o risipire inutilă a bugetului publicitar.

Potrivit prevederilor, în cinci ani, la cele mai de succes proiecte de internet din Moldova, cifra de afaceri din vânzarea publicităţii, a serviciilor de publicitate şi a produselor va fi măsurată în zeci de mii de dolari lunar. Greu de crezut? Aşa este omul, îi este destul de dificil să-şi schimbe obiceiurile şi părerea deja formată. Unităţile schimbă lumea. Poate, sunteţi unul dintre acei astronauţi rari (ei sunt doar 5-10%), în a cărui putere stă transformarea pieţei moldoveneşti de publicitate pe Internet dintr-un satelit abia vizibil într-un jucător independent la scară planetară?

Experienţa arată că, odată cu introducerea inovaţiilor tehnologice cele mai de succes, monştrii dispar din conştiinţă destul de repede, dar trebuie să aveţi în vedere faptul că, cu o viteză şi mai mare, comparabilă cu cea cosmică, se evaporă şi noile oportunităţi. Trebuie să vă grăbiţi, astfel încât să nu trebuiască să aşteptaţi următoarea revoluţie în tehnologia comunicaţiilor, şi cine garantează că aceasta va genera mai puţin himere şi reprezentări false?

Adaugă în blog

Pentru a posta acest material, copiaţi codul de mai jos în blogul dvs.

Cod pentru publicare

Cum va arăta pe blog:

Totul.md
Privire de ansamblu asupra pieții de publicitate online în Moldova
Privire de ansamblu asupra pieții de publicitate online în Moldova
Potrivit datelor Zenith Optimedia, în anul 2009, cota Internetului în cheltuielile globale de publicitate a crescut până la 12,6%, ceea ce în termeni...
2.09.2010

Alte articole de expert




 
Comentarii
Adaugă comentariu

Comentează

Vă rugăm introduceţi numele de utilizator (email) şi parola.
Dacă nu sunteţi încă înregistrat pe Totul.md, atunci ar trebui să vă înregistraţi-vă pe site.
Email-ul Dvs:
Parolă:
Comentariu
 


Totul Info
Studiază Totul
Tools
Alte Pagini

Trimite link unui prieten
ro
1