Iarna pentru șoferi este cea mai dificilă perioadă a anului. Pe lângă dificultățile evidente cum ar fi conducerea mașinii pe o suprafață carosabilă acoperită de zăpadă sau alunecoasă, se adaugă problemele asociate cu parcarea mașinii la temperaturi sub zero grade. Mulți șoferi cunosc, din proprie experiență, situația din diminețile geroase în care sunt nevoiți să folosească apă fierbinte pentru a deschide ușa mașinii. Alții încearcă în zadar să-și pornească mașinile “diesel” și, după mai multe încercări eșuate, încep să caute firele pentru „încărcarea” bateriei de la o altă mașină. O imagine destul de cunoscută, nu-i așa?
Între timp, puteți evita cu ușurință problemele menționate mai sus și alte probleme asociate cu anotimpul rece al anului. Pentru aceasta este suficient să cunoașteți câteva lifehack-uri simple și să le puneți în aplicare atunci când va fi cazul.
1 Alegerea bateriei auto
Pentru a porni mașina dimineața fără probleme și pentru a evita riscul opririi în mijlocul unui drum înzăpezit, trebuie să verificați din timp bateria mașinii. Alegerea unei baterii electrice se află pe prima poziție în lista noastră și acest lucru nu este deloc întâmplător. Potrivit statisticilor, aproximativ 7 din 10 cazuri problematice intervenite în timpul iernii sunt într-o anumită măsură legate de selectarea incorectă sau încălcarea regulilor de întreținere a bateriilor. Compatibilitatea unui anumit model cu mașina este prima condiție pentru durabilitatea maximă și absența problemelor pe întreaga perioadă de utilizare.
Durata de viață a bateriei depinde în mare măsură de felul în care este condusă mașina, frecvența călătoriilor și alte condiții conexe. Perioada de funcționare eficientă a unei baterii standard nu depășește de obicei trei ani. La înlocuirea acesteia, este important să respectați cu strictețe recomandările producătorului, în special în ceea ce privește tehnologia de producție. De exemplu, unele mașini sunt proiectate pentru baterii tip AGM, în timp ce altele pot funcționa în regim normal numai cu baterii EFB. De asemenea, este nepotrivită utilizarea unui model cu o capacitate relativă recomandată mai mare. În acest caz, generatorul va trebui să funcționeze în mod independent, ceea ce duce la subîncărcare. Ca rezultat - bateria se va uza mult mai repede.
2Efectuarea diagnosticului la timp
Este important să rețineți că chiar și alegerea corectă a celui mai potrivit model de baterie nu elimină necesitatea de a verifica în mod regulat starea bateriei. Cel mai bine este ca acest lucru să fie realizat în timpul întreținerii sezoniere, adică cel puțin o dată la șase luni. Cel mai potrivit moment pentru pregătirea mașinii pentru sezonul rece este toamna. Și pentru aceasta nu este absolut necesar să așteptați primul îngheț. Trebuie să acordați o atenție deosebită stării bateriei în cazul în care mașina pornește cu dificultăți în condiții de temperatură mai mare decât zero grade.
Diagnosticarea bateriilor care la prima vedere “par” că funcționează bine iar durata de exploatare depășește deja un an, nu va fi niciodată de prisos. Este ieftin și nu durează prea mult timp, în schimb garantează absența “surprizelor neplăcute” în momentele nepotrivite. Atunci când este evident că trebuie să înlocuiți bateria nu trebuie să amânați acest lucru. Iar dacă nu sunteți sigur de alegerea modelului optim, atunci cea mai înțeleaptă decizie va fi să solicitați ajutor profesionist de la o companie de încredere.
3Cum se pornește mașina la rece.
La temperaturi extrem de scăzute, înainte de a porni motorul, va trebui să încălziți bateria. Pentru a face acest lucru, activați faza lungă pentru aproximativ jumătate de minut. Un astfel de truc foarte simplu, va reduce sarcina bruscă a bateriei și, prin urmare, va prelungi durata sa de viață. Pornind motorul, apăsați pedala de ambreiaj. Acest lucru va împiedica pornirea demarorului prin caseta de viteze înghețată. Când mașina a pornit, se recomandă să așteptați încă un minut și apoi eliberați ușor ambreiajul. Important: rotirea demarorului pentru mai mult de zece secunde este extrem de periculoasă. Este mai sigur porniți mașina din mai multe încercări. Pentru orice motor după pornire la rece este important să fie încălzit (de preferință în mișcare) înainte de oprire. În caz contrar, data viitoare este posibil ca motorul să nu mai pornească.
4Cum încarci acumulatorul maşinii de la altă maşină.
Dacă nu puteți porni motorul în mod obișnuit, încercați să porniți mașina cu ajutorul bateriei de la altă mașină. Important: procedura poate fi efectuată numai pe o mașină funcțională (cel mai bine este să aibă aceeași capacitate a motorului și același tip de combustibil). Pentru a nu aduce daune sistemului electronic opriți mașina-donator. Apoi, conectați capătul roșu al cablului la bornele pozitive "+" a baterii descărcate la bornele pozitive ale bateriei încărcate. În mod similar, cablurile negre (sau incolore) le conectați la bornele negative. Așteptați cel puțin cinci minute și puteți să încercați să porniți mașina. Apoi scoateți cablurile în ordine inversă.
5Încălzirea motorului
Pentru funcționarea corectă a sistemelor de alimentare și lubrifiere, precum și pentru a minimiza cantitatea de "frecare uscată" din cauza uleiului îngroșat, se recomandă să stați pe loc câteva minute după pornire și abia apoi porniți din loc. Până la momentul în care motorul este încălzit la o temperatură normală, ar trebui evitată accelerarea și manevrarea bruscă la viteze mari. Trebuie subliniat faptul că utilizarea unei baterii de calitate bună reduce necesitatea încălzirii obligatorii înainte de a porni din loc.
6Alegerea corectă și înlocuirea la timp a uleiului
Cea mai sigură modalitate de a evita “surprizele neplăcute” în timpul iernii este să vă pregătiți din timp pentru această perioadă. Schimbarea uleiului, precum și a tuturor filtrelor necesare se recomandă să fie realizată toamna. Atunci când alegeți uleiul, trebuie să fiți atenți la indicele de viscozitate, care este notat cu un indice special cu litere și numere, de exemplu 0w40. Numerele din fața literei W indică viscozitatea la temperaturi scăzute. Astfel, la -30 ° C, numai uleiul cu marcajele 5 și 0 va rămâne lichid.
7Cum dezgheți rapid parbrizul de la mașină
Apa fierbinte - cea mai dubioasă soluție a problemei. Pentru a scăpa de gheață fără riscul de deteriorare a sticlei, puteți folosi o racletă manuală și spray-ul special conceput pentru îndepărtarea cristalelor de gheață. Poți să-l cumperi sau să-l gătești singur. Pentru a face acest lucru, amestecați alcool cu apă într-un raport de 2 la 1 și adăugați la soluție câteva picături de detergent pentru vase.
Respectarea recomandărilor de mai sus va scuti conducătorul auto de probleme chiar și pe timpul unei ierni foarte geroase.