După cum ştiţi, procesul de frânare a automobilului constă în blocarea roţilor, în rezultatul căruia automobilul trebuie să se oprească imediat. Cu toate acestea, în practică, se întâmplă des că automobilul doar alunecă pe drum, iar blocarea completă a roţilor îl face necontrolat. Prin urmare, s-au elaborat diverse sisteme pentru a preveni blocarea roţilor în timpul frânării.
Primul sistem activ care garanta siguranţa în maşină, a fost sistemul de blocare a frânei – Anti-lock Brake System. Acesta nu permite blocarea completă a roţilor în timpul frânării, astfel maşina nu-şi pierde controlul. Pentru funcţionarea corectă a acestui sistem ar trebui ca pedala de frână să fie apăsată până la sfârşit – doar atunci forţa de frânare se distribuie uniform şi se realizează tracţiunea necesară. Cu toate acestea, şoferul poate să nu apese pedala de frână suficient de puternic, astfel se declanşează un alt sistem – BA (Brake Assist). Acest sistem este activat la apăsarea rapidă a pedalei de frână, dar slabe. Ca rezultat, sistemul măreşte presiunea de frânare.
Toate aceste sisteme de siguranţă vor funcţiona numai dacă apăsaţi pedala de frână. Dar într-o situaţie de urgenţă pe drum, şoferii pot pierde controlul asupra sa şi asupra maşinii. Pentru a preveni astfel de incidente, se crează noi sisteme de securitate care vă vor ajuta la prevenirea unei astfel de situaţii. Acestea includ sistemul ESP (sistem de stabilitate), precum şi ASR- sistem de tracţiune.
Atunci când ambreiajul este rău, de exemplu, pe un drum alunecos, sistemul ABS nu permite brusc de a porni maşina, rezultând alunecarea în roţi. Prin urmare, la prezenţa ABS-lui, este necesar da a avea posibilitatea de deconectare a acestui sistem. Sistemul sesizează, când roţile încep să alunece datorită senzorilor. Ca urmare, transmite randamente mai mici motorului. Sistemul ASR, datorită eficienţei sale ridicate, se folosea în astfel de competiţii, cum ar fi Formula-1. Dar, cel mai bun dintre astfel de sisteme de stabilizare se consideră ESP.
Unicitatea sa se reflectă prin faptul, că nu doar corectează o situaţie periculoasă pe drum, dar, de asemenea, prevedăe apariţia acesteia. De îndată ce va apărea pericolul de pierdere a controlului asupra maşinii, sistemul imediat va începe să lucreze. Cu toate că acest sistem are mai mult de zece ani, întotdeauna se îmbunătăţeşte, şi încă nici una dintre aceste sisteme nu au depăşit ESP. Sistemele, care permit operarea unui autovehicul fără participarea şoferului, la o viteză mică, se elaborează timp de o perioadă lungă de timp. Dar, bază pentru toate sistemele noi, până când este simplul ABS.